Perspektywy LPG wobec ekspansji samochodów elektrycznych i wodorowych

Kierowcy w Polsce często wybierają LPG. Jest to ekonomiczne paliwo, które wykazuje mniejszą szkodliwość dla środowiska w porównaniu z benzyną i dieslem. Jednak na rynku coraz większą pozycję zdobywają pojazdy elektryczne, a równolegle rozwija się technologia wodorowa. Czy samochody z instalacją LPG mogą skutecznie konkurować z pojazdami elektrycznymi i wodorowymi w dłuższej perspektywie?

Pojazdy elektryczne i wodorowe

Na drogach w Polsce porusza się obecnie kilkadziesiąt tysięcy pojazdów elektrycznych. Dystans, jaki mogą pokonać auta elektryczne, systematycznie się zwiększa, a infrastruktura ładowania staje się coraz bardziej dostępna. Należy jednak pamiętać, że samochody elektryczne nie są tak przyjazne środowisku, jak sugerują producenci. Energia elektryczna wymaga produkcji (w Polsce głównie z węgla), a utylizacja akumulatorów stosowanych w autach elektrycznych stanowi poważne wyzwanie.

Podczas gdy samochody elektryczne stają się coraz powszechniejsze, technologia wodorowa pozostaje wciąż odległą perspektywą. Wprawdzie istnieją już pierwsze seryjne modele napędzane wodorem, jak Toyota Mirai, jednak ich wysoka cena (ponad 300 tysięcy złotych) oraz bardzo ograniczona liczba stacji tankowania wodoru w Polsce znacząco utrudniają ich popularyzację. Obecnie trudno przewidzieć kierunek rozwoju tej technologii.

Bio LPG – nowy rozdział w historii gazu?

Mimo rosnącej popularności pojazdów elektrycznych i wodorowych, sektor LPG nie pozostaje w tyle. Bio LPG, produkowane dwoma metodami: z przetwarzania odpadów lub olejów roślinnych, zyskuje na znaczeniu. To paliwo jest jeszcze bardziej ekologiczne niż tradycyjne LPG, a pod względem chemicznym jest identyczne, co umożliwia ich mieszanie i wymienne stosowanie.

Podsumowując, obecnie samochody z LPG pozostają korzystnym wyborem zarówno ekonomicznie, jak i ekologicznie, a rozwój bio LPG może jeszcze poprawić ich wpływ na środowisko. Nie ma przesłanek wskazujących, że pojazdy gazowe stracą konkurencyjność wobec elektryków, natomiast samochody wodorowe pozostają na razie opcją przyszłościową.